Tkaní koberců a gobelínů patřilo odjakživa k umění, které bylo velice obdivováno. Kdy vznikl první tkaný koberec, už se asi nedozvíme, ale krásu těch, které přežily věky, můžeme obdivovat dodnes. A je to především díky zkušeným a šikovným rukám restaurátorů, kteří s nimi dovedou opravdové zázraky.
- Kromě vyčištění a zakonzervování patří do jejich umění i rekonstrukční práce.
Každý umělec chce, aby bylo jeho dílo dobře viditelné a mohlo ho obdivovat co nejvíce lidí. V tomto případě to platí jen napůl.
- Práce restaurátora má být v podstatě neviditelná.
- Tím více je obdivuhodná.
Kromě renovace starých historických kusů vznikají v gobelínových dílnách i zcela nová díla. Způsoby práce ale zůstávají ve své podstatě stejné.
-
Jedním ze způsobů, díky kterému vznikají gobelíny Atelierytapiserii a tapisérie, je ruční tkaní středověkou technikou útkového rypsu na horizontálních či vertikálních stavech.
- Při této technice se dá využít takzvané melírování.
- Materiál na tkaní je složený z několika tenkých barevných nití.
- Tím vzniká dojem pastelového obrazu.
Druhou možností je ruční tkaní hladkých kilimových koberců rypsovou technikou. Unikátní práce na zakázku vznikají podle výtvarných návrhů a designů. I tato díla vznikají na horizontálních nebo vertikálních gobelínových stavech.
- Jednodušší designové návrhy se uplatňují u ručního vázání koberců na ručních stavech bez mechanického přírazu.
České tapisérie zdobí celý svět
Práce českých gobelínových dílen je uznávaná po celém světě. Proto je mnoho významných míst, kde se můžete s díly našich umělců setkat. Českými gobelíny a tapisériemi se pyšní i světová muzea moderního umění.
- Spatřit je lze pochopitelně i u nás.
- Stačí navštívit aulu univerzity Karlovy v Praze.
- Svou restaurátorskou (neviditelnou) stopu zanechali restaurátoři i v Umělecko průmyslovém museu v Praze.